Zakładka Zawartość

Na zakładce Zawartość można dostosować elementy kosztorysu i ich opcje:

  • Strona tytułowa – umożliwia dodanie strony tytułowej do kosztorysu; zaawansowaną zmianę strony tytułowej można uzyskać klikając polecenie Dostosuj wygląd zaawansowany – będzie do wyboru import strony z pliku lub za pomocą edytora, więcej w sekcji Edycja strony tytułowej,
  • Spis treści – umożliwia dodanie spisu treści do kosztorysu,
  • Zawartość – lista dostępnych elementów kosztorysowych. Zmianę kolejności występowania elementów można uzyskać za pomocą ikon , lub skrótu klawiszowego Lewy Ctrl + Lewy Alt + strzałka góra/dół,
  • Załączniki – lista wprowadzonych załączników do kosztorysu. Zmianę kolejności występowania załączników można uzyskać za pomocą ikon , lub skrótu klawiszowego Lewy Ctrl + Lewy Alt + strzałka góra/dół,
  • Tytuł – ustawia tytuł wybranego elementu (F2 lub podwójne kliknięcie spowoduje możliwość edycji tytułu, Shift+Ctrl+M/D - zmienia wielkość znaków odpowiednio na małe/duże w zaznaczonym fragmencie tekstu),
  • Opcje – dostosowuje wygląd wybranego elementu (nazwa, czcionka, widoczne dane),
  • Kolumny – włącza/wyłącza dodatkowe kolumny wybranego elementu (nieaktywność kolumny oznacza, że kolumna jest wymagana przez element). Zmianę kolejności występowania kolumn można uzyskać za pomocą ikon ,  lub skrótu klawiszowego Lewy Ctrl + Lewy Alt + strzałka góra/dół.



Zakładka Opcje

Na zakładce Opcje można dostosować:

  • Tabele
    • Pokaż linie pionowe – włącza/wyłącza linie pionowe w tabelach,
    • Powtarzaj nagłówki – powtarza nagłówki długich tabel na kolejnych stronach,
    • Wyróżnij nagłówki – zakreśla nagłówki tabel na wybrany kolor,
    • Wyróżnij główne elementy – zakreśla elementy kosztorysu na wybrany kolor,
    • Zmień kolor linii,
    • Nagłówki kolumn z programu – używa nagłówków kolumn użytych w programie,
    • Wyświetlić numery kolumn,
    • Wyróżnić pozycje scalone i składowe,
  • Różne – dodatkowe ustawienia
    • Pokaż ceny i wartości – włącza/wyłącza wszystkie pola, które są kwotami,
    • Pokaż Numery ST – włącza/wyłącza wszystkie pola, które są numerami ST,
    • Pokaż Kody CPV – włącza/wyłącza wszystkie pola, które są kodami CPV,
    • Pokaż Kody pozycji – włącza/wyłącza wszystkie pola, które są kodami pozycji,
    • Pokaż warianty w podstawie – włącza/wyłącza numer wariantu w podstawie pozycji,
    • Opis z kolumny Skrót opisu – umożliwia użycie skróconego opisu z kolumn Skrót opisu (przy braku opisu skróconego danej pozycji kosztorysowej, brany jest opis standardowy),
    • Całe pozycje na stronie – uniemożliwia dzielenie krótkich pozycji (tj. mniejsze od wysokości zadruku jednej strony) na dwie strony.
  • PDF – opcje dostępne dla eksportu do pliku PDF,
    • Dane ogólne do pliku – dodaje dane ogólne z kosztorysu do właściwości pliku PDF,
    • Tytuł wydruku jako nazwa zakładki – nazwa zakładki w pliku PDF będzie brana z tytułu wydruku, a nie z nazwy wydruku.


Zakładka Strona

Na zakładce Strona można dostosować parametry strony:

  • Wymiary  mm – wybór z listy standardowych rozmiarów papieru,
  • Marginesy  mm – marginesy strony z dodatkowym marginesem na oprawę (na marginesie jest umieszczany nagłówek i stopka), można użyć marginesów lustrzanych dla druku dwustronnego,
  • Orientacja – strony ułożone poziomo lub pionowo,
  • Numeracja – umożliwia ponumerowanie stron kolejno od początku do końca lub na każdy element wydruku osobno,
  • Zakres stron – umożliwia wybranie zakresu lub poszczególnych stron do wydruku,
  • Położenie oprawy – ustala położenie oprawy po lewej stronie lub u góry,
  • Strony – umożliwia drukowanie wszystkich stron, stron parzystych lub tylko stron nieparzystych.

Przed wydrukiem możesz jeszcze ustawić:

  • Liczbę kopii – określa liczbę kopii wydruku z możliwością grupowania (opcja niedostępna przy zapisie do pliku PDF),
  • Zakres stron – określa zakres drukowanych/zapisywanych stron, wszystkie lub dowolne, np.: „1, 2-5, 10”,
  • Podzbiór stron – określa czy drukować/zapisywać wszystkie strony, czy tylko strony parzyste lub nieparzyste.

Zastosowane opcje drukowania możesz zapisać jako domyślne, używając przycisku Zapisz jako… domyślne i/lub zapisać je do wybranego szablonu i/lub utworzyć nowy szablon .

Dodatkowe polecenia zarządzające szablonami możesz wywołać pod przyciskiem .


Dodatkowe polecenia dla szablonów

  Importuj ustawienia z pliku (*.xml) - importuje wcześniej utworzone ustawienia szablonów z pliku XML

  Eksportuj ustawienia do pliku (*.xml) - zapisuje aktualną listę szablonów wraz z pełnymi ustawieniami do pliku XML;

  Importuj szablony z Rodosa - automatycznie importuje szablony wydruków zdefiniowane w poprzednim module wydruków;

  Importuj szablony z Rodosa z pliku (*.ini) - importuje szablony wydruków zdefiniowane w poprzednim module wydruków ze wskazanego pliku w formacie INI;

  Usuń wybrany szablon - usuwa aktualnie wybrany na liście szablon ()

  Przywróć domyślne szablony - przywraca domyślną listę szablonów i ich ustawienia. 
UWAGA! Szablony użytkownika zostaną usunięte. Przed operacją przywracania, powinno się wykonać kopię ręcznie utworzonych szablonów za pomocą polecenia Eksportuj.