Opcje wydruku
Zakładka Zawartość
Na zakładce Zawartość można dostosować elementy kosztorysu i ich opcje:
- Strona tytułowa – umożliwia dodanie strony tytułowej do kosztorysu; zaawansowaną zmianę strony tytułowej można uzyskać klikając polecenie Dostosuj wygląd zaawansowany – będzie do wyboru import strony z pliku lub za pomocą edytora, więcej w sekcji Edycja strony tytułowej,
- Spis treści – umożliwia dodanie spisu treści do kosztorysu,
- Zawartość – lista dostępnych elementów kosztorysowych. Zmianę kolejności występowania elementów można uzyskać za pomocą ikon
,
lub skrótu klawiszowego Lewy Ctrl + Lewy Alt + strzałka góra/dół,
- Załączniki – lista wprowadzonych załączników do kosztorysu. Zmianę kolejności występowania załączników można uzyskać za pomocą ikon
,
lub skrótu klawiszowego Lewy Ctrl + Lewy Alt + strzałka góra/dół,
- Tytuł – ustawia tytuł wybranego elementu (F2 lub podwójne kliknięcie spowoduje możliwość edycji tytułu, Shift+Ctrl+M/D - zmienia wielkość znaków odpowiednio na małe/duże w zaznaczonym fragmencie tekstu),
- Opcje – dostosowuje wygląd wybranego elementu (nazwa, czcionka, widoczne dane),
- Kolumny – włącza/wyłącza dodatkowe kolumny wybranego elementu (nieaktywność kolumny oznacza, że kolumna jest wymagana przez element). Zmianę kolejności występowania kolumn można uzyskać za pomocą ikon , lub skrótu klawiszowego Lewy Ctrl + Lewy Alt + strzałka góra/dół.
Zakładka Opcje
Na zakładce Opcje można dostosować:
- Tabele
- Pokaż linie pionowe – włącza/wyłącza linie pionowe w tabelach,
- Powtarzaj nagłówki – powtarza nagłówki długich tabel na kolejnych stronach,
- Wyróżnij nagłówki – zakreśla nagłówki tabel na wybrany kolor,
- Wyróżnij główne elementy – zakreśla elementy kosztorysu na wybrany kolor,
- Zmień kolor linii,
- Nagłówki kolumn z programu – używa nagłówków kolumn użytych w programie,
- Wyświetlić numery kolumn,
- Wyróżnić pozycje scalone i składowe,
- Różne – dodatkowe ustawienia
- Pokaż ceny i wartości – włącza/wyłącza wszystkie pola, które są kwotami,
- Pokaż Numery ST – włącza/wyłącza wszystkie pola, które są numerami ST,
- Pokaż Kody CPV – włącza/wyłącza wszystkie pola, które są kodami CPV,
- Pokaż Kody pozycji – włącza/wyłącza wszystkie pola, które są kodami pozycji,
- Pokaż warianty w podstawie – włącza/wyłącza numer wariantu w podstawie pozycji,
- Opis z kolumny Skrót opisu – umożliwia użycie skróconego opisu z kolumn Skrót opisu (przy braku opisu skróconego danej pozycji kosztorysowej, brany jest opis standardowy),
- Całe pozycje na stronie – uniemożliwia dzielenie krótkich pozycji (tj. mniejsze od wysokości zadruku jednej strony) na dwie strony.
- PDF – opcje dostępne dla eksportu do pliku PDF,
- Dane ogólne do pliku – dodaje dane ogólne z kosztorysu do właściwości pliku PDF,
- Tytuł wydruku jako nazwa zakładki – nazwa zakładki w pliku PDF będzie brana z tytułu wydruku, a nie z nazwy wydruku.
- Tłumaczenie – umożliwia dostosowanie napisów według własnego uznania, więcej w sekcji Tłumaczenie napisów,
Znak wodny – umożliwia dostosowanie znaku wodnego, więcej w sekcji Edycja znaku wodnego,
Nagłówek i stopka – umożliwia dostosowanie nagłówka i stopki, więcej w sekcji Edycja nagłówka i stopki.
Zakładka Strona
Na zakładce Strona można dostosować parametry strony:
- Wymiary mm – wybór z listy standardowych rozmiarów papieru,
- Marginesy mm – marginesy strony z dodatkowym marginesem na oprawę (na marginesie jest umieszczany nagłówek i stopka), można użyć marginesów lustrzanych dla druku dwustronnego,
- Orientacja – strony ułożone poziomo lub pionowo,
- Numeracja – umożliwia ponumerowanie stron kolejno od początku do końca lub na każdy element wydruku osobno,
- Zakres stron – umożliwia wybranie zakresu lub poszczególnych stron do wydruku,
- Położenie oprawy – ustala położenie oprawy po lewej stronie lub u góry,
- Strony – umożliwia drukowanie wszystkich stron, stron parzystych lub tylko stron nieparzystych.
Przed wydrukiem możesz jeszcze ustawić:
- Liczbę kopii – określa liczbę kopii wydruku z możliwością grupowania (opcja niedostępna przy zapisie do pliku PDF),
- Zakres stron – określa zakres drukowanych/zapisywanych stron, wszystkie lub dowolne, np.: „1, 2-5, 10”,
- Podzbiór stron – określa czy drukować/zapisywać wszystkie strony, czy tylko strony parzyste lub nieparzyste.
Zastosowane opcje drukowania możesz zapisać jako domyślne, używając przycisku Zapisz jako… domyślne i/lub zapisać je do wybranego szablonu i/lub utworzyć nowy szablon
.
Dodatkowe polecenia zarządzające szablonami możesz wywołać pod przyciskiem .
Dodatkowe polecenia dla szablonów
Importuj ustawienia z pliku (*.xml) - importuje wcześniej utworzone ustawienia szablonów z pliku XML
Eksportuj ustawienia do pliku (*.xml) - zapisuje aktualną listę szablonów wraz z pełnymi ustawieniami do pliku XML;
Importuj szablony z Rodosa - automatycznie importuje szablony wydruków zdefiniowane w poprzednim module wydruków;
Importuj szablony z Rodosa z pliku (*.ini) - importuje szablony wydruków zdefiniowane w poprzednim module wydruków ze wskazanego pliku w formacie INI;
Usuń wybrany szablon - usuwa aktualnie wybrany na liście szablon ()
Przywróć domyślne szablony - przywraca domyślną listę szablonów i ich ustawienia.
UWAGA! Szablony użytkownika zostaną usunięte. Przed operacją przywracania, powinno się wykonać kopię ręcznie utworzonych szablonów za pomocą polecenia Eksportuj.